פחד מים - מה זה ?
פחד מים או חרדת המים שייך לקבוצת הפוביות הספציפיות שמשמעותן היא פחד מתמיד ומוגזם, שמתעורר עקב הופעת אובייקט או מצב ספציפי, או עקב ציפייה להופעתו.
חרדת המים מתעוררת בעת החשיפה לבריכה , לים או לאמבטיה או בדרך אליהם , גורמת כמעט תמיד לתגובת חרדה מיידית . סימפטומים שיכולים להופיע הם למשל קוצר נשימה, הזעה, סחרחורת, פחד לטבוע או "להשתגע", ועוד.
אדם שסובל מחרדת מים, בדרך כלל ינסה להימנע ככל האפשר מהמצב המפחיד, הימנעות זו משבשת באופן משמעותי את התפקוד הרגיל שלו, ומעוררת בו מצוקה גבוהה.
הירידה בחרדה, שמתרחשת בכל הימנעות מהמצב המפחיד, מחזקת את ההתנהגות הפובית ומשמרת אותה.
סיבות אפשריות לפחד מים:
• חוויה מבעיתה של כמעט- טביעה בים או בבריכה בגיל צעיר, ללא "חוויה מתקנת" שבאה בעקבותיה, עלולה להותיר עקבות טראומטיים הבאים לידי ביטוי בחרדת-מים.
• מדריך שחייה, אבא או דוד ש"זרק" את הילד למים, וגרם לו לבהלה, לבליעת מים או לתחושת מחנק – חוויה שעלולה להשאיר עקבות שליליים לגבי התקרבות למים או לגבי קשר עם מדריך שחיה כלשהו.
• חוויה של מחנק ממים בעת השהיה באמבטיה או בשעת חפיפת שיער בגיל צעיר, עלולה להפוך לחרדה מתמשכת.
• ילדים עם דימוי עצמי וחברתי נמוך, החסרים ביטחון באופן כללי, יפתחו לעיתים חרדות גם במים.
• לעיתים חרדה גדולה של הורים דאגנים במיוחד ( "אל תשחה לשם, זה מסוכן") עלולה להתבטא אצל ילדיהם בחרדה עמוקה ממים. גם הורים שבעצמם אינם שוחים, עלולים להעביר לילדיהם באופן לא-מודע פחד ממים.
?תופעה מיוחדת בתחום חרדת המים היא הפחד להכניס את הפנים למים. אלה ילדים שמוכנים להיכנס למים, אך לא לצלול בתוכם
חוג השחייה הההידרותרפית לטיפול בפחד מים הינו חוג תהליכי מתמשך השם דגש על הצדדים הרגשיים , הפיזיולוגיים והטכניים שבלימוד השחייה :
מטרות הטיפול:
הפחתת הפחד והחשש מהמים עד להעלמתו
הקניית עצמאות ובטחון בעת השהייה במים
הקניית שליטה בסגנון שחייה אחד או יותר.
ערכים נוספים הינם:
שיפור הקוארדינציה הרב איברית תוך איזון הגוף ותכנון התנועה
שיפור של תפקודי מערכת הנשימה.
שיפור סיבולת לב – ריאה.
עקרונות הטיפול בפחד מים:
מתן תמיכה צמודה לחניך לכל אורך הדרך.
הענקת תחושה של קבלה ולגיטימציה לפחדים ולחששות
המטפל לא יכריח להכניס ראש למים, לא יזרוק אותו למים ולא יעשה דבר ללא הסכמת החניך .
עקרונות חוג השחייה ההידרותרפית
הקניית תחושת הצלחה לכל חניך וחניך ובנייה של ביטחון ואמונה בעצמו וביכולתו, לצד גישת לימוד אשר משפיעה על תפיסת המסוגלות המוטורית של החניך הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
לצד ערך מרכזי העקרונות המנחים צריך שיהיו:
יצירת קשר אישי ובניית אמון בין המדריך לחניך.
"עקרון ההנאה שבאימון" ועל פיו ילד נהנה הוא ילד הפתוח ללמידה ומתמיד באימון ובתרגול לאורך זמן.
עקרונות אילו יגרמו לחניך למחוייבות והתמדה אשר יובילו לפיתוח מיומנויות פיזיולוגיות ורגשיות ברמה גבוהה מאוד ויטמיעו בו ערכים אשר ילוו אותו שנים רבות.
ג. הבריכה
הפעילויות מתקיימות בבריכה אשר נבנתה במיוחד לילדים ולמבוגרים החוששים ממים ובהתאם ליכולותיהם ולצרכיהם . הבריכה מקורה ומחוממת כל השנה לטמפ' מים הגבוהה ב 6-7 מעלות יותר מבריכות רגילות , תנאים אשר יקנו לחניך שקט , שלווה ובטחון ואפשרות להתרכז רק בנדרש ממנו .
"אלישע" ביה"ס הישראלי להדרכה ואימון פעילויות מים נוסד לפני 25 שנה במושב שדה ורבורג שליד כפר סבא.בביה"ס לומדים ומתאמנים מאות חניכים הן רגילים והן בעלי לקויות מוטוריות , תקשוריות והתנהגויות.ביה"ס הינו אכסנייה למדריכים ומאמנים בעלי השכלה פורמלית רחבה הן בתחומי הספורט והן בתחומי הטיפול ובעלי ניסיון רב בעבודה לימודית וטיפולית עם ילדים ומבוגרים